Despre Pasti
Pentru
a elimina controversele legate de sătrbătoarea Paştilor, în cadrul
primului sinod ecumenic de la Niceea, din anul 325, s-a stabilit că
Paştile vor fi serbate totdeauna în prima duminică ce cade după prima
noapte cu Lună plină de după echinocţiul de primăvară. În acest caz este
vorba de coroborarea calendarului solar, în funcţie de care este
stabilit echinocţiul de primăvară, cu calendarul lunar, stabilit în
funcţie de fazele lunii.
Totododată,
dacă data Paştelui, calculată după prima regulă, cade în aceeaşi zi ca
şi Paştele evreiesc, atunci Paştele creştinilor trebuie amânat cu o
săptămână.
Sinodul
de la Niceea a mai stabilit şi că data Paştelui din fiecare an va fi
calculată de către Patriarhia din Alexandria, iar aceasta o va comunica,
la timpul potrivit, şi celorlalte Biserici creştine.
Schimbarea apărută după introducerea calendarului gregorian
Învierea
Domnului a fost sărbătorită peste tot la aceeaşi dată până la
introducerea în 1582 a calendarului gregorian în urma reformei efectuate
de Papa Grigorie al XIII-lea. Introducerea calendarului gregorian a
fost necesară deoarece, în cazul calendarului iulian, anul mediu era mai
lung decât anul astronomic, făcând ca echinocţiul de primăvară să se
mute înapoi în anul calendaristic.
În
Orient, din motive religioase ce au apărut odată cu Marea Schismă din
1054, cele mai multe biserici au refuzat să accepte, sute de ani,
calendarul gregorian care este cu 13 zile înaintea celui iulian. Astfel,
Răsăritul şi Apusul n-au mai serbat Paştele la aceeaşi dată decât din
întâmplare. Catolicii calculează data Paştelui după o formulă de calcul a
lunii pline de după echinocţiul de primăvară, în timp ce ortodocşii
calculează în funcţie de luna plină astronomică.
În
anul 1924 s-a hotărât, la Constantinopol, o adaptare a tuturor
Bisericilor Ortodoxe la calendarul gregorian. Nu toate au acceptat,
astfel că Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica
Ortodoxă Sârbă păstrează calendarul neîndreptat. Pentru a menţine o
unitate ortodoxă în serbarea Paştelui, din anul 1927, s-a decis ca toate
bisericile ortodoxe să sărbătorească Paştele după calendarul iulian.
Timp
de zece ani de la această hotărâre, românii ortodocşii au serbat
Paştele o dată cu romano-catolicii. Ulterior, Sfântul Sinod al Bisericii
Ortodoxe Române a decis să revină asupra deciziei şi să serbeze Paştele
o dată cu ortodocşii care serbează Paştele după calendarul vechi.
Vaticanul a recomandat minorităţilor catolice din ţări cu majoritate
ortodoxă să serbeze Paştele o dată cu ortodocşii. În România, doar
greco-catolicii au respectat această recomandare.
Comentarii
Trimiteți un comentariu