Agatarsii, enigmaticii stramosi ai dacilor
Agatârsii, poporul tatuat pe tot corpul
Herodot este acela care ne aduce primele stiri despre agatârsi
(agathyrsi). El afirma ca sunt oameni foarte luxosi si poarta podoabe
de aur. Ei îsi tatuau si îsi pictau fata si tot corpul, iar parul si-l
vopseau în albastru dupa cum ne relateaza Pliniu cel Batrân. Se tatuau
desigur dupa obiceiul tracilor cu un ac si cu o culoare albastra ce nu
se stergea, iar în afara de bijuteriile lor de aur mai purtau si
diamante.
Agatârsii, mari viteji
Cea mai mare parte a datinilor si obiceiurilor agatârsilor
erau la fel cu cele ale tracilor, scrie Herodot despre ei, si aceasta
înseamna ca, desi au putut exista infiltrari sporadice ale scitilor în
tinuturile locuite de agatârsi, la data când scrie Herodot – prima
jumatate a sec. V î.Hr. – scitii erau complet asimilati în masa traca.
Acestea sunt dealtfel si concluziile unui valoros studiu aparut în 1980 si facut de Valentin Vasiliev (“Sciti agatîrsi pe teritoriul României“), care scrie: „Dupa
mijlocul sec. al V-lea î.Hr. grupul scitic este asimilat si dispare ca
etnitate etno-culturala din provincia intracarpatica a României”.
Astfel, agatârsii trebuie considerati ca traci, iar scitii în numar foarte redus
au putut locui doar o vreme printre ei. Agatârsii erau traci. Vitejia
lor i-a facut sa nu se supuna persilor lui Darius I, cum facusera toate
popoarele vecine.
Atunci când ostile
persane s-au apropiat de hotarele lor ele au fost vestite prin crainici
ca agatârsii se vor lupta împotriva lor. Iar persii intimidati si
nedorind sa lupte în munti s-au retras. Luptându-se de asemenea cu
scitii, agatârsii îi biruiesc si reusesc chiar sa ucida pe regele lor,
Spargapithes.
Agatârsii aveau un stat din Transilvania pâna în Moldova
Agatârsii îsi
creasera un stat în Transilvania pe vaile Muresului si în partile de
apus ale Moldovei care se pare ca a dainuit pâna catre sfârsitul sec.
III î.Hr.
Aristotel care scria catre sfârsitul sec. IV î.Hr.,
îi mentioneaza pe agatârsi. Pomponius Mela din sec. I î.Hr.,Vergiliu,
dar si Pliniu cel Batrân (sec. I d.Hr.) îi mentioneaza pe agatârsi, ce
nu erau prea demult disparuti, astfel ca trebuie sa admitem ca ei au
existat, asa cum ne arata si alte surse istorice, pâna în sec. III î.Hr.
Agatârsii vroiau un stat unde sa nu existe ura, ci doar iubire
Statul tracilor agatârsi are o serie de caractere cu totul unice în Antichitate.
Trebuie sa folosim termenul de „stat” când vorbim de societatea tracilor
agatârsi, fiindca ea era guvernata de legi scrise într-un codex pe care
tinerii îl învatau pe dinafara si mai ales îl învatau sa-l cânte.
Informatia acesta
ne este adusa de Aristotel, care precum se stie a adunat constitutiile
tuturor popoarelor cunoscute, desi nu a ajuns pâna la noi decât „Constitutia atenienilor”.
Se pare ca, dupa
spusele lui Herodot, tracii agatârsi au urmarit ca în poporul lor sa nu
fie nici ura, nici pizma, adica au vrut sa constituie o societate în
care oamenii sa se îndrageasca între ei, si sa nu existe ostilitate si
lupta pentru ca fericirea sa domneasca, toti fiind frati, foarte uniti
între ei.
La agatârsi nu exista familie, ci o comunitate a femeilor
În acest scop în
statul lor se instituie comunitatea femeilor, desigur pornind de la
premiza ca femeile pot aduce dezbinare si ura între barbati.
Nu stim care era
modalitatea prin care se faceau uniunile între barbati si femei, dar
faptul ca barbatii erau foarte luxosi, ca se tatuau, ca se vopseau,
adica faptul ca acordau atâta însemnatate aspectului lor exterior, apoi
faptul ca purtau podoabe de aur, dovedeste ca voiau prin frumusetea si
eleganta lor sa câstige inimile aleselor lor si ca alegerea se facea
atât de barbati cat si de catre femei.
De asemenea daca
femeile erau în comun, cum afirma Herodot, si bunurile si averea trebuie
sa fi fost tot în comun, pentru ca neexistând o familie nu avea cine sa
aiba grija de bunurile personale, de vite de pilda, de casa, de
gospodarie, pentru ca, asa cum vom arata în continuare, comunitatea
femeilor în istorie a fost asociata totdeauna cu comunitatea bunurilor.
Comunitatea femeilor, caz singur în lume, doar la agatârsi
În lumea antica
existenta comunitatii femeilor nu se constata decât la agatârsi. Nicio
cetate greaca nu a instaurat asemenea legi, desi a existat poliandrie ca
la Sparta de pilda, unde mai multi barbati aveau o singura femeie,
fiind de obicei frati intre ei. Herodot relateaza ca un popor din
Africa, nasamonii „au fiecare de obicei mai multe femei, dar le
folosesc pe toate în comun. Când un nasamon se casatoreste obiceiul cere
ca în prima noapte sotia sa treaca de la un oaspete la altul.”
Tot asa masagetii
nu aveau femeile în comun, dar se puteau uni cu orice femeie ar fi vrut.
Însa promiscuitatea propriu-zisa n-a existat la niciun popor niciodata,
si nici comunitatea femeilor n-a existat la vreun popor vreodata.
Asadar, comunitatea
femeilor care exista la agatârsi nu era un fenomen social originar, ci
fusese introdusa pe cale de legiferare, iar legiferarea nu apare decât
la popoare aflate în stadii înaintate de dezvoltare.
Barbatii se împodobeau mai frumos decât femeile
Precum am aratat,
comunitatea femeilor la agatârsi presupune ca fiecare barbat putea sa-si
aleaga iubita sa, cu conditia ca aceasta sa-l accepte. Din acest motiv
barbatii se împodobeau cât mai frumos, se tatuau si îsi pictau
corpurile, purtând podoabe si giuvaeruri de aur.
Textul lui Herodot
indica faptul ca doar barbatii se purtau atât de luxos, desigur spre a
cuceri pe aleasa inimii lor. Astfel barbatii erau mult mai frumos
imbracati si împodobiti decât femeile.
Aceasta deosebire
se regaseste întocmai la unii locuitori din Pacific unde barbatii se
decoreaza (prin tatuaje) si se împodobesc cu coliere, bratari etc. mai
mult decât femeile.
Actualmente în portul popular din Maramures si din nordul Transilvaniei
se poate constata ca barbatii sunt foarte frumos împodobiti, în
contrast cu ce se observa în Oltenia, în Muntenia sau în Moldova de sud
unde femeile au costume mult mai frumoase si sunt mai fastuos împodobite
decât barbatii.
Agatârsii si getii erau comunisti
Desigur comunitatea femeilor implica si o comunitate a bunurilor. Stim din textele lui Horatiu ca la geti, deci si la agatârsi „ogoarele sunt neîmpartite si produc roade comune”.
Comunitatea
femeilor la agatârsi suprima desigur salbaticul obicei al sinuciderii
vaduvei ramase dupa moartea sotului ei, asa cum era datina la unii geti.
Este posibil ca
aceasta comunitate a femeilor sa fi fost instituita spre a se suprima
datina jertfirii vaduvei ramase dupa moartea sotului sau, datina care se
stie ca a persistat pâna în sec. al XIX în India sub numele de sati.
Astfel putem
interpreta eleganta si luxul agatârsilor. Daca avem în vedere ca în
societatea agatârsilor era o continuare a riturilor din Misterele lui
Dionysos, ai carui adoratori erau acestia, atunci femeile erau egale cu
barbati si aveau, poate, un rol mai mare fiindca în ceremoniile
Misterelor, femeile numite bachante sau menade sau thyade, adoratoarele
lui Dionysos, erau cele care organizau desfasurarea acestor ceremonii.
Agatârsii nu credeau în Zamolxis, caci purtau podoabe de aur
În ceea ce priveste
credintele religioase ale agatârsilor, putem afirma cu destula
certitudine ca ei nu erau adoratorii cultului lui Zalmoxis si ai
Misterele sale, adica ai riturilor prin care se conferea nemurire
geto-dacilor deoarece tracii agatârsi duceau o viata foarte putin
ascetica, aveau relatii cu multe femei si purtau podoabe de aur, fiind
tatuati si vopsiti spre a place femeilor. Or în cultul lui Zalmoxis
exista o interdictie de ordin religios – în acord cu ascetismul si cu
simplitatea vietii adoratorilor lui Zalmoxis de a nu purta obiecte si
bijuterii de aur.
I.H.Crisan scrie cu privire la aceasta problema: „Ramâne
în continuare deschisa problema ciudata a disparitiei obiectelor de aur
în secolele ce au precedat cucerirea romana, atâta vreme cât izvoarele
literare ne atesta clar existenta lor”.
Iar Vasile Pârvan scrie: „Ceea ce trebuie sa mire mai mult decât lipsa chihlimbarului, e lipsa aurului de la Ten-ul getic”.
Ar fi fost cu totul paradoxal ca oamenii ce aderau la credinte ce
impuneau înfrânarea si simplitatea vietii sa poarte podoabe de aur. O
interdictie similara pare sa fi existat si în Egiptul antic, si se stiu
relatiile care au fost atestate de antici între Egiptul antic si
Zalmoxis, prin intermediul lui Pitagora.
Agatârsii, adoratori ai lui Dionysos, zeul vitei de vie si al orgiilor prelungite
Agatârsii par a fi fost adoratori ai lui Dionysos, zeul vitei de vie, dar si al orgiilor prelungite.
Se stie ca
Dionysos, al carui nume îl aflam si în scrierea creto-miceniana a
alfabetului linear B si în tablitele de la Pylos din asa-zisul palat al
lui Nestor din sec. al XIII î.Hr., era un zeu care fusese adoptat de acheeni micenieni înainte de razboiul troian.
El se afla mentionat si în Iliada, împreuna cu adoratoarele sale, numite de Homer „doici”, dar care sunt denumite menade sau thyade în Misterele sale, precum si în riturile si ceremoniile legate de acestea.
Adoratorii lui Dionysos în conflict cu adoratorii lui Zamolxis
Fiind Dionysos divinitatea protectoare a vitei de vie si a vinului este evident ca masura stârpirii vitei de vie în Dacia pe vremea lui Burebista si a marelui preot Deceneu era în ultima instanta un act de ostilitate vadita împotriva lui Dionysos si a riturilor sale orgiastice.
Lucrul nu trebuie
sa mire întrucât chiar în Iliada se arata cum regele trac Lycurg le
urmareste , vrând sa le ucida, pe adoratoarele lui Dionysos, curmând o
scena ce pare a fi o parte din Misterele ce se desfasurau în cinstea lui
Dionysos.
Este de înteles ca împotriva orgiilor din riturile lui Dionysos
trebuie sa existe o mare ostilitate a ascetilor, adoratori ai lui
Zalmoxis ce posteau necurmat si se înfrânau de la orice placeri
trupesti.
Într-adevar cultul lui Dionysos avea un caracter orgiastic, comportând ceremonii care se desfasurau la anumite intervale,
în care se bea mult vin, se cânta, se jucau hore noaptea la lumina
facliilor, se striga, se alerga, rituri la care luau parte, despuiate
sau îmbracate în costumatii stranii, femei amestecate cu barbati.
Aceste Mistere ale
lui Dionysos au fost interzise în anul 186 î.Hr. la Roma de catre
senatul Republicii pentru ca puneau în primejdie siguranta statului si
moralitatea publica, din motive bine intemeiate.
Agatârsii, getii cu tyrs
Un autor latin Valerius Flaccus îi numeste pe agatârsi, Tyrsagetae „geti cu thirs” (adica getii cu toiag), apelatie care nu trebuie confundata cu Thyragetae, „getii de la fluviul Thyros (Nistru)”.
Aceasta apelatie a lui Valerius Flaccus ne dezvaluie sensul real al acestui nume de „agathyrsi” si ne arata originea acestei denumiri.
I.H.Crisan crede ca reprezinta o porecla data tracilor din Carpati care n-a fost evidentiata pâna acum.
Aceasta denumire thyrsagetae, „getii cu thyrs”
înseamna ca agatârsii erau adoratori ai lui Dionysos, pentru ca în
multe din reprezentarile grafice ale acestui zeu, el poarta thyrsul,
acesta fiind emblema zeului Dionysos (un toiag de lemn sau de trestie
care la cap era încununat cu frunze de vita de vie sau de iedera).
Mai toti adoratorii lui Dionysos purtau emblema acestui zeu, thyrsul, în literatura greaca el aparand catre anul 430 î.Hr.
În marele Dictionnaire des antiquite’s grecques et romaines (Paris,
1898) întocmit de Daremberg si E. Saglio, în articolul consacrat
thyrsului, marele elenist A.J. Reinach arata ca pentru autorii antici,
agatârsii erau getii cu thyrs, adica adoratori ai lui Dionysos, si se
interpreta numele de „agthyrsos” prin „acela care agita thyrsul”, prima parte a acestei denumiri “aga” fiind verbul grec “ago” = „a duce, a conduce”, iar “thyrsos” este numele thyrsului însusi.
Deci “agathyrsul”
este acela care umbla mereu cu thyrsul în mâna, semnalându-si astfel
calitatea de adorator al lui Dionysos. Grecii care îi vedeau mereu pe
getii adoratori ai lui Dionysos cu thyrsul în mâna i-au poreclit
agathyrsi (agatârsi).
Aceasta etimologie a
numelui agatârsilor – singura deocamdata pe care o cunoastem – exclude
bineînteles orice posibilitate ca agatârsii sa fi fost sciti, pentru ca
vita de vie nu crestea în tinuturile locuite de ei – iar Dionysos nu era
un zeu adorat de sciti. Ba mai mult, un rege scit care a fost initiat
în cultul lui Dionysos a fost izgonit de pe tron din acest motiv si apoi
ucis, tocmai fiindca si scitii erau ostili ca si romanii sau ca unii
dintre greci cultului orgiastic al lui Dionysos.
Agatârsii sunt dacii de mai târziu
S-a scris de catre
W. Tomaschek, dar si de catre H. Stein ca agatârsii sunt dacii de mai
târziu, si afirmatia acesta este facuta si de I.H.Crisan care scrie ca „agathyrsii pe limba lor se vor fi chemat întotdeauna daci”.
Este foarte probabil ca agatârsii este o porecla data de grecii din cetatile portuare ale Pontului Euxin traco-getilor din Transilvania
pentru ca umblau mereu cu thyrsul în mâini, dar trebuie aratat ca
acestia nu erau închinatori ai lui Zalmoxis, ci erau adoratori ai lui
Dionysos, ale carui Mistere le celebrau în orgii rituale, iar reformele
lui Burebista si Deceneu au avut ca scop extirparea acestui cult. Cert
este ca agatarsii sunt stramosii dacilor …
Comentarii
Trimiteți un comentariu