EGĂTURILE NEBĂNUITE DINTRE GEȚI ȘI FARAONI
”Nici un lucru n’ar fi clar nimănui, nici
în raporturile sale cu alte lucruri nici în cele cu el însuşi, dacă n’ar
exista numărul şi esenţa sa.” (Philolaus)
În primii ani ai istoriei egiptene,
trupurile faraonilor trecuți în lumea de dincolo erau ținute în
piramide, structuri masive din piatră construite la marginea deșertului,
în apropiere de Nil. Piramidele erau atît morminte regale, cît și
temple religioase, unde spiritul faraonului mort avea sa fie venerat.
De foarte multe ori s’au invocat
legăturile dintre geți și vechiul Egipt şi faptul că faraonii egipteni
erau blonzi, ceea ce contrasta cu restul populaţiei, alcătuită din
mulatri afro.
Din ultimele cercetări ale genomului uman
chiar au demonstrat că ADN-ul faraonilor era asemănător cu acela al
populaţiilor din nordul Dunării, dar unora li se pare prea mult excesul
de legături al lumii antice cu geții din spaţiul mioritic.
Încă nu putem afirma cu certitudine că
piramidele nu sînt decît niște tumuli la o scară mult mărită și făuriți
din blocuri de piatră. Așa cum știm în Rumînia regăsim cu mult peste
5.000 de astfel de ”piramide”, dar ridicate din pămînt.
Un tumul, sau cum i se mai spune, gorgan,
este o movilă ridicată din pămînt, din piatră sau din blocuri de piatră,
de formă conică sau piramidală, și cu detalii de construcție mult mai
complexă decît o movilă, ridicat deasupra unui mormînt în scop de
protecție cu holuri și o cameră centrală mortuară.
Un alt nume comun este kurgan, pentru
acest tip de movile, ușor diferit, în interiorul cărora defunctul era
îngropat alături de multe bogății. Cu cît acești tumuli sînt mai înalți,
cu atît defunctul avea un rang mai important în societate și
bineînţeles, era mai bogat.
Ambele sînt marcate de o înălțime
artificială care ascunde cel mai adesea mormintele unor defuncți ai
triburilor getice (indo-europene) antice, în timp ce movile de acest tip
sînt necunoscute în America și în Orientul îndepărtat. În Japonia, o
întreagă epocă a istoriei – perioada Kofun – a fost numită imediat după
înmulțirea tumulilor.
Tumulii sînt caracteristici pentru multe
culturi antice din toată lumea, ei fiind ridicați începînd din neolitic,
nu numai în scop funerar, ci și ca observator astronomic sau semn
geodezic.
Tradiția de a ridica movile de
înmormîntare a fost un semn distinctiv al multor popoare din întreaga
lume, într’o gamă largă de epoci istorice. Cei mai renumiți sînt tumulii
getici și/sau gotici, scytici, etrusci, celtici, sarmatici, viking,
cumani, avari, tătari, mongoli și cei japonezi pomeniți mai sus.
Tumulii au fost construiți pe un interval
larg de timp ce însumează peste 5000 de ani, dintre neoliticul tîrziu și
epoca bronzului pînă în antichitate și chiar pînă în Evul Mediu (mil.
IV/III î.Hr. – sec. XIII).
Ca să putem afirma cu certitudine că
piramida unui faraon este un tumul mai mare, trebuie să răspundem la
întrebarea: ce i’a determinat pe vechii geți care au ajuns pe teritoriul
african să ridice astfel de ”tumuli”?
Știm de la egiptenii contemporani că
străbunilor lor, le spun ”jed” cu semnificația de ”bătrîn”, ”strămoș”,
ceea ce nu poate fi o coincidență oarecare, cu aceea că de la strămoșii
noștri carpatici ne’a rămas și nouă sintagma ”get-beget”.
Există totuşi şi alt gen de dovezi, chiar
incontestabile, pentru că sînt încifrate în construcţiile geților.
Aceste dovezi sînt legate de etaloanele de lungime folosite de geți în
proiectarea şi realizarea sanctuarelor de pe platoul Sarmisegetuzei.
Cu toate că ceea ce a mai rămas din
sanctuarele geților pare doar ruină, provocată de năvălitori şi de timp,
pietrele care mai stau încă în picioare şi conturează planul
construcţiilor multimilenare, marchează, prin dispunerea lor, planul şi
informaţia înscrisă de meşterii geți. Cum e posibil?
Marea coincidență este că geții, ca şi
Arhitectul Piramidei-Keops, au înscris în măsurile sanctuarelor lor
anumite numere sacre, ce se regăsesc şi în măreţul monument egiptean.
Piramida lui Keops ar putea fi anterioară Egiptului antic, fiind un mesaj din neolitic.
Informaţiile încifrate în măsurile ei sunt
foarte precise (matematic) şi putem să constata că piramidologii, care
s’au ocupat cu acest subiect, au fabulat mult, iar unii au căzut de’a
dreptul în subiectivism, deoarece informaţia din Piramidă este ştiinţă
pură, chiar superioară ştiinţei timpului nostru.
În ciuda faptului că pe traseul istoriei,
uneori bibliotecile au fost arse, cărţi de mare valoare fiind pierdute
pentru totdeauna, se pare că mesajele unor civilizaţii apuse au rămas
încifrate în construcţiile lor, aşa cum este şi cazul celor getice, de
la Sarmisegetuza.
De aceea pietrele lor vorbesc despre
ştiinţa avansată pe care o posedau şi, cu siguranţă, sursa culturii lor
provine dintr’un timp ancestral şi nu de la Pitagora, care i’ar fi fost
învăţător lui Zalmoxe, după presupunerile subiective ale lui Herodot.
Totuşi el este ambiguu şi recunoaşte deschis:
”Eu despre acestea şi despre subterană (în
care s’a retras Zalmoxe pentru trei ani), nici nu zic că n’au fost,
nici nu cred tare că ar fi fost, bănuiesc numai că Zalmoxe acesta
trebuie să fi trăit cu mulţi ani înainte de Pythagoras. Dar ori că a
fost om Zalmoxe, ori că va fi el vreun zeu pămîntean al Geţilor, treaba
lui.”
Această tatonare a lui Herodot, aproape de
ambiguitate, arată că informaţia pe care o avea nu era din surse
sigure, la care aveau acces doar iniţiaţii geți, ci, mai degrabă, cele
relatate erau zvonuri răspîndite pe cale orală în popor.
Dar nu numai Zalmoxe şi religia lui vin
dintr’un timp îndepărtat, ci întreg sistemul de valori al geților este
ancestral. Referindu’se la modelul practic de măsurare a timpului în
sanctuarele de la Sarmisegetuza, profesorul Cornel Samoilă scrie:
”Este cert că nu a fost conceput dintr’o
dată, ci este o chintesenţă de experimente şi modele rezultate din
observarea timp de mii de ani a cerului, cu transmiterea informaţiilor
din generaţie în generaţie.” [4; p.38]
Probabil că piramidele, ca şi neamul
geților, provin dintr’un timp mai îndepărtat, plasat undeva prin
neolitic, unde îşi află originea lumea de azi. O origine comună, uitată
şi ignorată de ştiinţa oficială, căci cine vrea vede că lumea e plină de
piramide şi aproape toate limbile pămîntului au adiacenţă cu limba
rumînă.
Deci cîndva, înainte de marile cataclisme,
cum au fost Potopul şi scufundarea capitalei Atlantidei, a existat o
civilizaţie avansată care construia piramide, geții fiind o linie
genetică directă din aceasta, iar ipoteza atlantă nu este chiar lipsită
de fundament.
Evident că ideea nu este nouă, căci, după
cum afirmă Marc Pagel (profesor, şef al laboratorului de bioinformatică
la Universitatea Reading, Anglia):
”Acum 10.000 de ani în spaţiul carpatic a
existat o cultură, un popor care vorbea o limbă unică şi precursoare a
sanscritei şi latinei.”
Ori, frînturi din acea ”cultură
precursoare” se regăseşte în toată antichitatea, care totdeauna, cînd
era posibil, se raporta la informaţia ei, mai ales în materie de
construcţii şi de etaloane de măsură, care toate provin (sau au
adiacenţă) cu măsuri ale Marii Piramide egiptene.
Vom vedea mai departe că sanctuarele
geților încifrează aceleaşi numere, regăsite în mixtura dimensională a
Marii Piramide, ceea ce arată cunoaşterea avansată a geților, dar şi
ceva extrem de important pentru înţelegerea moştenirii getice, şi anume
faptul că ei utilizau ca etaloane pentru măsurat lungimea cotul şi
degetul piramidal şi culmea, la acelaşi nivel de precizie la care acest
etalon străvechi a fost ”conservat” în interiorul Piramidei-Keops.
Drept ar fi să amintim aici că deja într’o
broşură scrisă de H. Ciocan, dar tipărită la Piteşti, fără a se
consemna anul apariţiei, acesta arată că ”cotul moldovenesc este cot
sacru”, fiind foarte apropiat de măsura cotului piramidal, folosit la
proiectarea Piramidei egiptene şi care avea 0,63566 m (exact).
Degetul piramidal era definit ca 1/25 dintr’un cot, avînd, în consecinţă, 0,0254264 m.
Informaţia despre etaloanele Arhitectului
Piramidei-Keops există în interiorul ei, deasupra uşii de intrare în
Camera Regelui fiind reliefată o formă absidată (un dreptunghi absidat,
ca o potcoavă) ce are circumferinţa de un cot piramidal, iar grosimea de
25 de ori mai mică, reprezentînd un deget piramidal.
De asemenea, despre unităţile de măsură
utilizate în ţara noastră, ne este utilă şi cartea lui Nicolae Stoicescu
intitulată ”Cum măsurau strămoşii”, care este o sursă bună în
argumentarea celor afirmate mai sus.
Misterul este numitorul comun atît al piramidelor egiptene, cît și al construcțiilor de la Sarmisegetuza
Piramidele de la Giza, pe malul vestic al
Nilului, la sud de Cairo, au fost construite din blocuri imense din
calcar și granit, fiecare bloc cîntărind mai mult de două tone. Este
încă un mister modul în care aceste pietre gigantice au fost ridicate în
construcția piramidelor, mai ales că în acea perioadă, acum 4000 de
ani, nu existau mașinării și metode inginerești de care să știm, care să
transporte astfel de greutăți.
Se spune că forța umană a contribuit cel
mai mult la realizarea acestor contrucții incredibile. Există însă mult
mai multe mistere ce se învîrt în jurul piramidelor de la Giza.
Dintre toate acestea, Piramida lui Keops,
denumită și Marea Piramidă, a stîrnit cel mai mult interes în rîndul
istoricilor, matematicienilor și arheologilor.
Una dintre cele sapte minuni ale lumii
antice, singura care încă stă în picioare, Marea Piramidă a fost
construita între anii 2700 – 2500 î.Hr. Timp de 43 de secole, pînă în
anul 1889 cînd s’a construit Turnul Eiffel din Paris, aceasta avea să
fie cea mai înaltă construcție din întreaga lume, măsurînd 139 de metri
în înălțime.
Cîteva lucruri fascinante despre Piramida lui Keops:
Marea Piramida a fost construită pentru
Faraonul Keops, cunoscut și sub numele de Khufu (al doilea faraon al
dinastiei a IV-a), fiul lui Sneferu și al lui Hetepheres I.
Acesta a urcat la tron în jurul varstei de
20 de ani și a fost faraon timp de 23 de ani. În prezent se cunosc
foarte putine informatii despre Keops, acestea fiind dezvăluite cîteva
secole dupa moartea sa, în Istoriile lui Herodot.
Singura statuie a sa care a fost găsita are în jur de 8 centimetri.
În construcția piramidei s’au folosit în
jur de 2,3 milioane de blocuri de piatră. Acestea au fost luate de la
cariera de piatră de la Aswan, situata la circa 845 de kilometri
depărtare de locul în care s’a ridicat piramida. Fiecare bloc cîntărește
în medie 2,5 tone, iar piramida în sine cîntărește 6,5 milioane de
tone.
Conceputa ca mormînt, Marea Piramida
contine trei camere (Camera Regelui, Camera Reginei si Marea Galerie)
create cu scopul de a găzdui trupul lui Keops și al soției sale, precum
si comorile lor pe care le’au luat cu ei în viața de apoi. Intrarea se
află în fațeta de nord. Camera mortuară a faraonului se găsește fix în
inima piramidei și poate fi accesată străbătînd Marea Galerie și un
coridor ascensional.
La începutul acestei galerii există și un
pasaj care duce către Camera Reginei. Camera Regelui conține un sarcofag
realizat din granit roșu, la fel ca pereții încăperii. Este extrem de
interesant modul în care a fost încăperea construită, pietrele camerei
potrivindu’se atît de bine încît nu se poate introduce între ele nici
măcar un card.
Orientat conform direcțiilor busolei,
sarcofagul este cu doar un centimetru mai mic decît intrarea în cameră,
motiv pentru care se presupune că acesta a fost introdus aici încă din
timpul construcției piramidei.
Nu se mai găsește aproape nimic în Camera
Regelui. Cu excepția sarcofagului, s’a furat tot din această încăpere,
inclusiv trupul și comorile faraonului. În plus, carcasa albă de calcar
care cîndva acoperea exteriorul a fost luată și folosită de diferiți
conducători și regi în alte proiecte de construcție.
Piramida lui Keops deslușește o mulțime de date și teorii matematice și astronomice.
Această minune a lumii antice continuă și în ziua de azi să’i uimească pe matematicieni și fizicieni.
Iată cîteva dintre teoriile care s’au
descoperit aici: Fiecare fațadă a piramidei este orientată cu precizie
spre cîte un punct cardinal: Nord, Est, Vest si Sud.
Piramida este așezată exact pe paralela de 30 de grade, cea care separă în mod egal uscatul de ape.
Diagonalele prelungile ale Piramidei lui Keops traversează centrul fiecărui continent.
O latură a bazei piramidei are 365 de coți si aproape un sfert, exact cîte zile are un an.
Cultul Soarelui
Lipsa acoperișului la templele getice,
pentru a nu ascunde Soarele, aranjamentul stîlpilor și lespezilor din
sanctuarul rotund de la Sarmisegetuza dovedește cunoașterea calendarului
de 365 de zile și a mișcării Soarelui pe parcursul anului, utilizarea
focului sacru și practicarea incinerației, ca omagii aduse Soarelui.
Cultul Soarelui a fost foarte răspîndit,
pe toata suprafata pămîntului si la diverse culturi, dar prima atestare
arheologică a venerării Soarelui provine din Egipt, unde în sec. XIV
î.Hr.
Cînd faraonul Ikhnaton sau Akhenaton a
reformat religia egipteana, el a reluat cultul zeitatii antice Ra –
Horakhte, sub numele de Aton, o denumire veche dată discului Soarelui.
Ra era un zeu egiptean reprezentînd o personificare a soarelui, fiind
cel mai puternic din toți zeii. Era venerat la Heliopolis (Cetatea
Soarelui).
Cetatea Soarelui la geți se numea Helis (elinește) sau Elio (Helio) în getică.
A fost prima formă de monoteism cunoscută
în istorie, care însă a durat puțin, deoarece preoții vechilor temple au
instigat populația împotriva faraonului Akhenaton, care a fost
asasinat, iar templele lui Aton au fost distruse.
În perioada interbelică, mai mulţi
istorici cunoscuţi, precum Vasile Pîrvan, au lansat teza că religia
geților ar fi fost una monoteistă, iar faptul că religia creştină a fost
acceptată atît de uşor în vechea Geție ar fi explicabil prin asemănarea
dintre cele două credinţe religioase. Însă există alţi istorici care
spun că geții erau politeişti şi că ar fi avut o serie de divinităţi,
prin care Zalmoxe, zeul suprem, Gebeleizis, zeu solar şi Bendis, Zeiţa
Lunii.
Toate populațiile care au venerat Soarele
au avut unele caracteristici comune: existența unor orașe-cetăți și
credința în natura sacră a regelui.
Soarele era conducătorul atît al lumilor
superioare cît si a celor inferioare, pe care le vizita zilnic în cursul
deplasării pe bolta cerească, fiind simbolizat de ochiul care le vede
pe toate. El era garantul justiției și sursa înțelepciunii.
Mărturii care dovedesc existența cultului Soarelui la geți:
„Soarele de andezit” de la Sarmisegetuza,
cu un diametru de 7,1 m, lucrat din plăci de andezit și avînd în centru
un disc de 1,5 m diametru. Săgeata încrustată este orientată către nord.
Acest loc, după cum susțin unii istorici, ar fi fost altarul pe care se aduceau ofrande și se realizau sacrificii…
În preajma Discului Soarelui afli o
liniște nefirească. Dacă ai pătruns în mijlocul cetății, acolo unde se
mai văd încă rămășițele marelui templu, ai sentimentul că timpul va
rămîne pe loc pentru totdeauna, prins în soarele de andezit.
Cîțiva pași mai departe, un vas uriaș de
piatră strînge ploaia într’un luciu de apă pe care se ivesc năluci de
demult. Aici, magii citeau stelele și urmăreau curgerea vremii, iar în
clipele de taină chemau puterea muntelui prin ritualurile lor magice.
Legenda spune că geții nu aleseseră
întîmplător înălțimile Grădiștei să’și construiască aici măreața
Sarmisegetuza. Dincolo de beneficiile strategice ale regiunii, geții
credeau că aceste locuri era ocrotite de energiile sacre emanate din
inima muntelui, unde se spune că ajungeau sufletele nemuritoare.
Soarele de Andezit, cum i se spune
cadranului uriaș de piatră, marca grota în care trăise zeul lor,
Zalmoxe, în timpuri imemoriale.
Cîțiva autori antici au scris despre
cunoștințele astronomice ale geților, referindu’se, desigur, doar la
anumite persoane sau grupuri de persoane, la preoți, inițiați, elite.
Aceste cunoștințe, transmise pesemne pe
cale ezoterică, le confereau inițiaților capacitatea de a prevesti
anumite fenomene. Cele două personaje implicate în povestirile păstrate
sînt Zamolxe și Deceneu, ambii considerați inițiați și reformatori, care
ar fi călătorit pînă în Egipt de unde au și deprins cunoștințele de
astronomie.
Iată ce spune Strabon, în ”Geografia” sa (VII, 3, 5):
”Se spune că un get cu numele Zamolxe a
fost sclavul lui Pythagoras și că ar fi deprins de la acesta unele
cunoștințe astronomice, iar o altă parte ar fi deprins’o de la egipteni,
căci cutreierările sale l’ar fi dus pînă acolo. Întorcîndu’se la el în țară, s’ar fi bucurat de o mare trecere la conducători și la popor, întrucît, întemeiat pe semnele cerești, el făcea prorociri.”
căci cutreierările sale l’ar fi dus pînă acolo. Întorcîndu’se la el în țară, s’ar fi bucurat de o mare trecere la conducători și la popor, întrucît, întemeiat pe semnele cerești, el făcea prorociri.”
Porphyrios spune în ”Viața lui Pythagoras”:
”[Pythagoras] mai avea și un alt
adolescent, pe care îl dobîndise în Tracia, numit Zamolxe. […]
Îndrăgindu’l, Pythagoras l’a învățat să cerceteze fenomenele cerești
și [să se priceapă]la sacrificii și la alte ceremonii în cinstea zeilor.”
și [să se priceapă]la sacrificii și la alte ceremonii în cinstea zeilor.”
Cel mai amplu pasaj se găsește la Iordanes, în ”Getica”, 69-70:
”Demonstrîndu’le teoria celor douăsprezece
semne ale zodiacului, [Deceneu] le’a arătat mersul planetelor și toate
secretele astronomice și cum crește și scade orbita Lunii și cu cît
globul de foc al Soarelui întrece măsura globului pămîntesc și le’a
expus sub ce nume și sub ce semne cele 346 de stele trec îndrumul lor
cel repede de la răsărit pînă la apus spre a se depărta de polul ceresc.
Vezi cu mare plăcere că niște oameni prea viteji să se îndeletnicească
cu doctrinele filosofice… putem vedea pe unul cercetînd poziția cerului,
… pe acesta studiind creșterea și descreșterea Lunii, pe celălalt
observînd eclipsele Soarelui și cum,nprin rotația cerului, astrele care
se gră- besc să atingă regiunea orientală, sunt duse înapoi spre
regiunea occidentală, odihnindu’se după o regulă prestabilită.”
Interpretarea acestor pasaje a variat, de
la acceptarea fără rezerve a autenticității informațiilor pînă la
contestarea totală a acesteia de către unii cercetători, invocîndu’se
caracterul anecdotic al povestirilor.
Cu siguranță, calea de mijloc este cea mai
potrivită: nu pot fi contestate în bloc aceste informații, deoarece
preocupările de astronomie ale geților au fost confirmate arheologic,
dar nici nu putem avea certitudinea că detaliile acestor relatări sînt
în întregime reale.
Despre liniștea nefirească a ruinelor și
despre fiorul energiei din adînc vorbesc foarte mulți din cei care ajung
la măreața cetate. Puținii oameni care străbat pădurea găsesc aici mai
mult decît vestigii arheologice, găsesc o cale de a citi istoria dincolo
de informațiile mărunte pe care le’au adunat istoricii.
Sarmisegetuza, cea mai importantă
moștenire lăsată de geți, locul care ne’ar putea dezvălui atît de multe
despre istoria strămoșilor noștri, a fost cercetată superficial,
cunoscîndu’se mai puțin de 3 % din întreaga așezare.
Surprinzător este numărul mare de temple,
al căror rol nu este descifrat pe deplin. Cu siguranță, preoții oficiau
ritualuri prin care chemau bunăvoința zeilor și încercau să descifreze
viitorul. Dar templele aveau și rol de școală și inițiere, aici erau
transmise pe cale orală toate cunoștințele și întreaga moștenire
spirituală a poporului.
Cine pleacă urechea la legendele locului,
va fi surprins să afle despre preotesele lui Bendis, zeița Lunii și a
Magiei, și despre copilele fecioare care le slujeau.
Cetatea preoteselor de la Fețele Albe,
construită tot în perimetrul capitalei Sarmisegetuza, este înconjurată
de mister și tenebre. Povești vechi spun că, aici, aveau loc ritualuri
greu de înțeles, în cadrul cărora, uneori, era sacrificată o tînără
fecioară, pentru ca rugămințile preoteselor să fie ascultate de Zalmoxe.
Tînăra aleasă să fie trimisă în lumea umbrelor era educată din pruncie
să fie mîndră de sacrificiul pe care îl făcea și să creadă cu tărie în
nemurirea sufletului ei.
Dacă era într’adevăr așa, nu vom știi
niciodată. Adevărul istoric este greu de recuperat, dar cultul
preoteselor înveșmîntate în alb, războinice abile și stăpîne ale magiei,
s’a păstrat în legenda ielelor, făpturi din altă lume care se arată
doar în Noaptea de Sînziene.
Comentarii
Trimiteți un comentariu